(Illegale) Opgraving dichtbij begraafplaats HC

Forum over de Amerikaanse Begraafplaats Henri-Chapelle te Hombourg, België. Op de begraafplaats zijn 7.992 gesneuvelde soldaten begraven.

Moderators: Jasper, nicoleers, Armand

Plaats reactie
Bob M
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 2
Contacteer:

(Illegale) Opgraving dichtbij begraafplaats HC

Bericht door Bob M » di 23 apr 2013, 00:34

Vernam van een kennis dat een stel Nederlanders onlangs zeer dichtbij het terrein van de HC Cemetery met een metaaldetector allerlei zaken hebben opgegraven van de Grave Registration Service uit WOII. Heb begrepen dat lokale overheden en de begraafplaats het allemaal niet op prijs stellen.

Vroeg me eigenlijk af of iemand hier meer over weet? Is er iets in de pers over gezegd? Wat is er precies 'meegenomen'?

Thanks!
Bob
- US WWII 4th. Infantry Division Collector-

S1991
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 4
Aantal geadopteerde namen:: 1
Contacteer:

Re: (Illegale) Opgraving dichtbij begraafplaats HC

Bericht door S1991 » di 23 apr 2013, 13:31

Ik weet wel het een en ander in details er over. Maar zal me hier er niet al te veel over in uit laten.
I.v.m. de afspraken die ik gemaakt heb met de mensen die hier mee bezig zijn.

Dit kan ik je wel vertellen:
- Ja het is nabij HC gezocht worden.
- Meer dan 100 tags gevonden o.a. van de Graves Registration Service.
- Niks gezegt geworden in de pers.
- Bevrienden collega metaaldetector zoekers/verzamelaars zijn zelf bezig er mee dat deze tags WEL een goed te huis krijgen. Dit is nog altijd allemaal samen in overleg met de grondeigenaar waar deze tags gevonden zijn geworden.
- Nog meegenomen geworden zijn persoonlijke items.

Verder kan en wil ik niet meer prijsgeven.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th.
I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th
on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move."

Bob M
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Bob M » di 23 apr 2013, 17:31

Bedankt voor je info. Vernam dat er een topic op USMF over is. Heb jij daar een link van toevallig?

Wat ik wil eigenlijk wil weten is, of deze tags eventueel verkocht zijn aan iemand/door iemand??

Jasper
Moderator en Projectleider
Aantal adoptiegraven: 5
Aantal geadopteerde namen:: 2

Bericht door Jasper » wo 24 apr 2013, 09:03

Zolang de grond eigenaar accoord gegaan is zie ik het probleem ook niet echt. Ik bedoel dan had men vanuit de overheid/oorlogs instantie zelf wat scherper moeten zijn. (althans dat is mijn mening) Vraag me alleen wel hardop af hoe men aan de info is gekomen dat DAAR de tags lagen....plus vraag ik me af waarom die net buiten de begraafplaats begraven zijn. Waarom ik me dit afvraag is:

Op ardennen is hetzelfde gedaan maar dan door de mensen van de begraafplaats zelf....daar heeft men ook zakken met identificatie tags gevonden in de grond vlakbij de begraafplaats.

Dit was overigens door een tuinman gevonden....en er zaten veelal tags bij van unknow graves maar ook gewoon namen die er nu nog begraven liggen.
You can lose an enemy, if you can make him a friend...

-Spitfire-
Beheerder
Aantal adoptiegraven: 3
Contacteer:

Bericht door -Spitfire- » do 25 apr 2013, 00:09

In Margraten heeft de begraafplaats toch substantieel invloed op wat er kan en wat niet op de stukken land rondom de begraafplaats. Als er soortgelijke afspraken zijn gemaakt voor de begraafplaats in Henri-Chapelle zou ik het niet zo vreemd vinden dat de Amerikanen er allesbehalve blij mee zijn. Waarom ook geen toestemming vragen aan de begraafplaats zelf in plaats van het achter hun rug om te doen? Ik vind het sowieso redelijk apart dat men rond gaat lopen met metaaldetectors rondom een begraafplaats, maar dat is mijn persoonlijke mening.
'De echte slachtoffers van de oorlog zijn diegene die op jouw foto's staan'
Sebastiaancollectie.nl

Yuri
Forumlid

Bericht door Yuri » zo 05 mei 2013, 22:55

Ik mag toch hopen dat alles gedocumenteerd zal worden, en er een lijst van de dog tags publiekelijk geplaatst zal worden.
http://www.9thinfantrydivision.net
- Dedicated to the US 9th Infantry Division in WW II-

Bob M
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Bob M » ma 06 mei 2013, 00:20

Geen idee... begin langzamerhand te realiseren dat alle ophef rondom deze zaak lichtelijk overdreven was. Werd de wereld ingegooid dat iemand de dogtags van overledenen ergens had opgegraven op privéterrein, maar GRS dogtags zijn alleen tijdelijke dogtags welke na identificatie en begraving nutteloos zijn geworden. Natuurlijk is het interessanter als ze worden gegeven/verkocht aan HCC, maar dat zoeken onderling maar uit.

Ralph_84
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 5
Aantal geadopteerde namen:: 0
Contacteer:

Bericht door Ralph_84 » wo 08 mei 2013, 22:09

ik heb er ook van gehoord....en het verhaal klopt alleen wat ik gehoord heb is dat de belgisch en nederlandse politie en nog wat mensen er achter aan zitten en de dogtags wel gedoneerd zouden worden ...maar hoe en wanneer en hoe men er aan komt geen idee...ik ben wel deels eens met jasper...en spitfire....

Ik heb met george ciampa door de gedeeltes gelopen waar hij met de grave registration unit heeft gebivakkeerd en hij heeft me duidelijk plaatsen aangewezen waar spullen van soldaten etc werden neer gelegd.
Maar ik zou nooit met die info mijn metaaldetector pakken en dat bos in gaan.....vind dat wat erg ver gaan....maar wat jasper zegt de overheid had dat allang zelf ook al wel kunnen bedenken en zelf een onderzoek moeten starten ism abmc ofzo.....
The marker was one of thousands. Each a simple reminder of a single life given for a cause.

Plaats reactie