Waarom.

Indien u opmerkingen en/of suggesties heeft voor het Adoptiegraven | Forum of voor de stichting in het algemeen kunt u die hier plaatsen

Moderator: -Spitfire-

Louie
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 2
Aantal geadopteerde namen:: 4

Waarom.

Bericht door Louie » ma 11 apr 2011, 07:59

Ik zit met iets en wou hier graag een discussiepunt van maken.Ik heb vorig jaar met mijn drie zonen vier namen geadopteerd van de Walls of Missing omdat er geen graven meer voorhanden waren om te adopteren, dat kan, maar na wat meer informatie blijkt dat er mensen zijn die meerdere graven hebben geadopteerd, er is iemand die er 20 heeft (vind ik wat overdreven) let wel hier heb ik geen problemen mee, maar ik vind het wel krom dat er mensen zijn die ook graag een graf willen adopteren maar geen graven meer zijn en op een wachtlijst komen te staan.Naar mijn weten staan er nog genoeg namen op de Walls of Missing, die je ook kunt adopteren maar volgens mij is dit voor sommige niet interesant genoeg, maar ze vergeten een ding, deze jongens hebben ook voor onze vrijheid gevochten.Het lijkt mij niet meer dan normaal dat men het over een andere boeg gaat gooien en dat mensen 1of 2 graven kunnen adopteren en een naam op de Walls of Missing?Of is hier iets van "kijk ik heb er zoveel, hoeveel heb jij".In mijn ogen is hier een prestigeslag aan de gang en ik denk dat er wel meerdere mensen zijn die dit ook denken.Groet Louie.

Ralph_84
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 5
Aantal geadopteerde namen:: 0
Contacteer:

Re: Waarom.

Bericht door Ralph_84 » ma 11 apr 2011, 15:41

tsja ik denk niet dat ze dat gaan doen....mensen met 20 graven heb ik nog nooit van gehoord maar er zijn mensen die meerdere graven hebben...vind het ook overdreven als je zoveel graven heb ik zelf heb er 3 meer dan genoeg...voor mij.....teminste en dan blijf het ook wat persoonlijk ik zou ook nog een naam kunnen adopteren op de muur maar een vriend van mij heeft die geadopteerd...dus daar was ik wel blij mee omdat ik ook contact met de familie had gevonden van die soldaat... :)
The marker was one of thousands. Each a simple reminder of a single life given for a cause.

Jasper
Moderator en Projectleider
Aantal geadopteerde namen:: 2

Bericht door Jasper » ma 11 apr 2011, 16:18

Ik kan me voor een deel vinden in je woorden....alleen is het een discussie die nooit gaat eindigen. Iedereen bepaalt namelijk zelf hoeveel graven hij of zij adopteerd....daar mag een ander een mening over hebben.....maar meer ook niet. Je kan ook niet in iemands hoofd kijken wat de reden zou zijn om meerdere graven te adopteren, dus het is een goeie maar ook een gevaarlijke discussie lijkt mij....maar:

Betreft de hoeveelheid..ik vind eigenlijk dat de stichting er een grens aan moeten geven, die moeten gewoon aangeven: max 3 graven of zo.....hoewel die van te voren ook niet konden weten dat het zo'n sucses zou zijn (want in andere landen is adoptie niet zo sterk aanwezig en zijn bv maar halve begraafplaatsen geadopteerd)....dus hebben ze misschien gedacht: beter iemand 20 graven laten adopteren....dan dat niemand die graven adopteerd....dus nogmaals: dit is lastig te beoordelen.

Zo heeft een muziekband "de Jack Million Band" 264 (alle mannen op de muur die uit OHIO komen) namen van de muur geadopteerd...wat ik ook een vreemde actie vind......want de band bestaat uit 26 leden..das dus meer als 10 graven de man. Ik verwacht ook niet dat men enig onderzoek zou doen...en kan me ook niet voorstellen dat hun alle 264 namen het juiste eerbetoon geven.....maar ja het gebaar zelf valt alleen maar te waarderen.

Dus het ligt niet alleen aan de persoon zelf...soms ligt het aan een samenwerking tussen bv een band en een stichting en komen er ideeen naar boven waaruit dit soort acties uit voortkomen.....

Zo zou je ook een discussie kunnen maken van: wat doe je als je een graf geadopteerd hebt? Sommige doen niets...dat is hun goed recht..maar sommige doen grondig onderzoek...en willen fam. in Amerika laten weten dat er iemand voor hun gevallen held zorgt. Die zorgen er dus voor dat de soldaat zeker niet vergeten word.... zo is er omtrend dit soort zaken redelijk makkelijk een discussie te creeren....waarbij ook ik net als jij Louie wel eens mijn vraagtekens zet...maar dat word allemaal teniet gedaan doordat het om een ding gaat: het eren van de soldaat...

Groeten,
Jasper
You can lose an enemy, if you can make him a friend...

Ishirra
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 16

Bericht door Ishirra » ma 11 apr 2011, 20:17

Nou ik zal dan maar reageren.

Ik ben zo iemand die 20 graven geadopteerd heeft, verspreid over 3 kerhoven. Er zijn verschillende bij die op de Wall of Missing staan omdat ik vind dat die ook het recht hebben om geëerd te worden. Jij vraagt je af waarom 20 namen? Wel ik doe dit samen met m'n vrouw, m'n broer, m'n ouders, een neef en zijn vrouw. Ze zijn allen inderdaad op mijn naam geadopteerd, maar we zijn met 6 die er voor zorgen, wat neerkomt op 3 graven per persoon gespreid over 3 kerhoven.... Ik verricht het meeste onderzoek, met hulp van m'n vrouw en broer. We hebben contact met verschillende familieleden van verschillende jongens waarvan we het graf of de naam hebben geadopteerd. We combineren ook de bezoeken niet zodat we genoeg tijd kunnen besteden aan elk graf. Dit wil zeggen, de ene week rijden we naar Margraten, 2 weken later naar Henri-Chapelle, 2 weken later naar Ardennes enz enz.

Nu weet je mijn reden waarom *ik* 20 graven heb geadopteerd, de anderen (er zijn er die er zelfs meer hebben) daar kan ik niet voor spreken. Iedereen zal zijn eigen redenen er wel voor hebben en daar moet je ook naar kijken. Maar zoals Jasper zei, dit kan een eindeloze discussie worden dus voor mij houd deze hier dan ook op.

-Spitfire-
Beheerder
Aantal adoptiegraven: 3
Contacteer:

Bericht door -Spitfire- » ma 11 apr 2011, 20:29

Wat iemands beweegredenen zijn om één of meerdere graven te adopteren verschilt heel erg per persoon. Ik heb het zelf altijd bij drie graven gehouden, op elke begraafplaats één, om de band persoonlijk te houden. Ik denk dat iemand met met een groot aantal geadopteerde graven die band ook nog wel kan hebben, maar snap ook heel goed jouw argumentatie Louie.
'De echte slachtoffers van de oorlog zijn diegene die op jouw foto's staan'
Sebastiaancollectie.nl

Tom
Forumlid

Bericht door Tom » ma 11 apr 2011, 21:48

Ikzelf heb 2 graven geadopteerd, beiden van soldaten begraven te Margraten.
Iedereen mag zelf de keuze maken hoeveel graven hij/zij adopteert.
Persoonlijk heb ik voor 2 graven gekozen en ben totaal niet van plan nog meer graven te adopteren in de toekomst.
Het adopteren vind ik iets persoonlijks, zeker als je contact hebt met de familie en oude kameraden van de soldaten. Zoals Sebastiaan al vermeldde, ontstaat er dan een persoonlijke band.
Als je grotere hoeveelheden graven adopteert is mijn mening dat het dan niet meer zo "persoonlijk" is.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand bijv. 20 graven adopteerd en altijd op Memorial Day (of bijv Veterans day etc.) bij ieder graf een bloemetje legt (1 van de redenen dat bij vele graven geen bloemen liggen op deze speciale gelegenheden).

Ik ben van mening dat iedereen voor zichzelf mag uitmaken hoeveel graven hij/zij adopteert. We mogen toch zeker hopen tdat iedereen verstandig genoeg is hiervoor. Natuurlijk zal iedere adoptant zijn eigen "gegronde" redenen hebben voor het adopteren van zulke hoeveelheden graven.
Tevens ben ik het ook eens dat enkele jaren geleden vele graven nog niet geadopteerd waren en mensen daardoor veel graven geadopteerd hebben.
Wel vind ik het inderdaad erg sneu dat sommige mensen veel graven geadopteerd hebben, en er niet altijd veel aandacht aan besteden, terwijl er mensen op een wachtlijst staan die dit wel graag willen doen.
Maar aan de andere kant: waarom adopteren deze mensen geen graf te Henri-Chapelle (wat maar enkele kilometers van Margraten verwijdert is), of te Neuville-en-Condroz?...

Laten we er maar van uit gaan dat ieder zo zijn eigen reden heeft.
Ben wel benieuwd om jullie meningen te horen.

Gr. Tom
"Honor is theirs who knew the path of Honor"

Best1944
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 7
Contacteer:

Bericht door Best1944 » ma 11 apr 2011, 22:56

Er blijven natuurlijk altijd discussiepunten bestaan bij dit soort dingen. Om een aanvulling te doen zou ik liever zien dat er jaarlijks of vijf jaarlijks een controle wordt gehouden of het graf nog 'onderhouden' wordt. In sommige gevallen vrees ik dat de familie/persoon die ooit het graf heeft geadopteerd niet meer leeft of niet meer in staat is te onderhouden. Zo zou eventueel het graf ook overgenomen kunnen worden door de eerstvolgende op de wachtlijst.
Aan de andere kant kan je jezelf afvragen of adopteren per se nodig is, je kan namelijk ook gewoon bloemen plaatsen bij een graf naar keuze. Zo neem ik samen met vrienden bijvoorbeeld elk jaar met Memorial Day, extra rozen mee om te plaatsen bij willekeurige graven.
Het eren is het belangrijkste, de manier waarop en de hoeveelheid van adoptiegraven/namen maakt mij daarbij niet zo veel uit.
Groeten
Tom

Frank
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frank » di 12 apr 2011, 08:05

Ik denk dat de mensen met 20 graven meer onderzoek doen dan sommige mensen met 1 graf. Ieder heeft zijn eigen keuze. Ik weet dat ze nog steeds bezig zijn met het zoeken naar mensen die een graf geadopteerd hebben maar waarvan men niets meer hoort (geen interesse meer / overleden). Als die mensen dus hun graf afstaan dan kun je denk ik veel mensen van de wachtlijst halen. Ik snap best dat mensen niet ieder jaar naar Memorial Day kunnen komen maar er zijn toch veel graven waar geen bloemen bij staan.
Ik ben het wel met Tom eens, het gaat om het eren. Daarbij is het niet belangrijk hoeveel graven je geadopteerd hebt maar het doen.
Groeten,
Frank
NUTS!

General Anthony McAuliffe in Bastogne. December 22, 1944 Battle of the Bulge.

Onze website
http://www.12-09-1944.nl/

Richard
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Richard » di 12 apr 2011, 22:38

Wat is eigenlijk precies het verschil tussen het adopteren van een graf en het adopteren van een naam op de wall of missing? Het basisprincipe is namelijk hetzelfde. 'T is alleen dat je geen "eigen" steen hebt (klink wel heel luguber zo).
Het adopteren van een naam op de wall of missing is volgens mij ook nog niet zolang mogelijk. Ik meen pas sinds een jaar of 2. Please correct me when I'm wrong.
Tom schreef:Maar aan de andere kant: waarom adopteren deze mensen geen graf te Henri-Chapelle (wat maar enkele kilometers van Margraten verwijdert is), of te Neuville-en-Condroz?...
Inderdaad en misschien zelfs voor de mensen uit Zuid Limburg wel "interessanter", aangezien hier voor een groot deel de soldaten begraven liggen die tijdens de bevrijding van Zuid Limburg gesneuveld zijn. En niet in Margraten.
http://www.Roermond1939-1945.nl
Member 35th Infantry Division Association

Louie
Forumlid

Bericht door Louie » wo 13 apr 2011, 13:40

Mooi deze reacties, alleen ik wist niet dat je ook op andere begraafplaatsen graven/namen kunt adopteren.Is hier ook een link naar of een site?In ieder geval weet ik nu weer iets meer, maar ik vind wel dat er controle moet komen (zeg om de drie jaar) op mensen die een graf/naam hebben die of niet meer in staat zijn om te komen, of die overleden zijn, of die er geen zin meer in hebben.Lijkt mij ook fair voor diegene die al een jaar of wat op de wachtlijst staan.Greetz Louie.

nicoleers
Moderator

Bericht door nicoleers » wo 13 apr 2011, 18:46

Hoi Louie

Om een graf te adopteren in Henri Chapelle of Ardennes zie onderstaande linken.

Info voor het adopteren van een graf op HenriChapelle : http://www.adoptiegraven.nl/adopteren/h ... pelle.html
Info voor het adopteren van een graf op Ardennes: http://www.adoptiegraven.nl/adopteren/ardennes.html

Groetjes Nico
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Louie
Forumlid

Bericht door Louie » di 07 jun 2011, 19:26

FF terug komen op een graf adopteren op Henry-Chapelle.Ik ben nu al een aantal weken bezig om in kontakt te komen met mensen die de gravenadoptie regellen op Henry-Chapelle.Ik heb brieven gestuurd naar de genoemde adressen, emails gestuurd maar tot op heden heb ik nog geen antwoord terug.ik vind dit wel raar, het lijkt mij vreemd dat er brieven ed kwijt raken met de post, kan me wel een brief voorstellen maar een paar lijkt mij onwaarschijnlijk, of de adressen die op dit forum staan kloppen niet meer.Misschien dat jullie er meer van afweten.Ik hoor het wel.Greetz Louie.

-Spitfire-
Beheerder
Contacteer:

Bericht door -Spitfire- » wo 08 jun 2011, 13:07

Dat horen wij wel vaker dat het lang duurt voordat er antwoord komt. Probeer het anders eens via de begraafplaats zelf: henri-chapelle@abmc.gov of via dit formulier op de website van de ABMC.
'De echte slachtoffers van de oorlog zijn diegene die op jouw foto's staan'
Sebastiaancollectie.nl

Jasper
Moderator en Projectleider

Bericht door Jasper » do 09 jun 2011, 09:32

Veel gedult hebben aub....komt echt wel goed...duurt soms wat langer. ;)
You can lose an enemy, if you can make him a friend...

muncio
Forumlid

Bericht door muncio » zo 19 jun 2011, 21:37

Ik heb 4 graven geadopteerd op 3 verschillende begraafplaatsen en vind dat wel genoeg.
Ze zijn allemaal van de 29th Division 116 infantery en heb daar een band mee gekregen. Echt vind ik het wel een vereiste om al de graven te bezoeken en er een bloemetje neer te leggen en foto's ervan te maken voor de familie (heb van de 4 met 3 contact).
Als ik er 20 zou nemen dan mag ik er wel een krantenbaantje bij gaan nemen dan wordt het een dure grap :lol:

Plaats reactie