Crash plaats B26 Marauder You Tube

Zoekt u informatie maar weet u niet waar u het kan vinden? Vraag het hier!

Moderators: Jasper, nicoleers

Plaats reactie
nicoleers
Moderator
Aantal adoptiegraven: 2
Aantal geadopteerde namen:: 2

Crash plaats B26 Marauder You Tube

Bericht door nicoleers » zo 27 apr 2014, 11:08

Hallo

Was vandaag even op You tube aan het kijken en kwam deze interessante filmpje tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=lOnVPdwe0f4
Het betreft hier een crash plaats van een Amerikaanse B26 Marauder.
Bij graafwerkzaamheden bij een woningbouw in Duitsland kwamen ze brokstukken en delen van munitie tegen.
Maar ze kwamen ook stoffelijke resten tegen van een van de bemanningsleden dan wel een tailgunner.
In het filmpje laten ze ook de Dog Tag zien met de naam Peter N Dudlet met het entlistment nr: 19113146.

Vond dit erg interessant en voerde een snelle scan uit en viel meteen in een mysterie.
Bij het invullen van zijn naam bij Nara waren er geen resultaten maar bij het invullen van zijn enlistment nummer kreeg ik een hit dan wel Peter N Dudley inplaats van Peter N Dudlet zoals het op de dogtag stond? :shock: .

Maar goed ik ging snel verder met het ABMC in de veronderstelling dat zijn naam zeker ergens op de WOM moet staan maar na het invoeren van beide namen kreeg ik geen resultaat wat ik erg vreemd vindt :roll: .

Hier zijn entlisment record:

NAME: DUDLEY#PETER#N##########

ARMY SERIAL NUMBER: 19113146

RESIDENCE: STATE: WASHINGTON

RESIDENCE: COUNTY: SPOKANE

PLACE OF ENLISTMENT: 9782 SPOKANE WASHINGTON

DATE OF ENLISTMENT DAY: 16

DATE OF ENLISTMENT MONTH: 09

DATE OF ENLISTMENT YEAR: 42

GRADE: ALPHA DESIGNATION: PVT# Private

GRADE: CODE : Private

BRANCH: ALPHA DESIGNATION: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA

BRANCH: CODE : Branch Immaterial - Warrant Officers, USA

FIELD USE AS DESIRED: #

TERM OF ENLISTMENT: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law

LONGEVITY: ###

SOURCE OF ARMY PERSONNEL: Civil Life

NATIVITY : WASHINGTON

YEAR OF BIRTH : 1914

RACE AND CITIZENSHIP 1 : White, citizen

EDUCATION :3 years of high school

CIVILIAN OCCUPATION :Laboratory technicians and assistants

MARITAL STATUS: Married

COMPONENT OF THE ARMY: Army of the United States - includes the following: Voluntary enlistments effective December 8, 1941 and thereafter; One year enlistments of National Guardsman whose State enlistment expires while in the Federal Service; Officers appointed in the Army of the United States under Army Regulations 605-10

CARD NUMBER: #

BOX NUMBER : 0311

FILM REEL NUMBER: 3.33#

Ik zal kijken of ik een MACR kan vinden van het toestel in de tussen tijd als iemand meer gegevens kan vinden mag hij/zij deze hier plaatsen.

Wordt vervolg: ;)
Groetjes Nico
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

dg1983
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 5
Contacteer:

Re: Crash plaats B26 Marauder You Tube

Bericht door dg1983 » zo 27 apr 2014, 11:53

Lekker bezig Nico, ben benieuwd naar je verdere zoektocht.

Jac Engels
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 1
Contacteer:

Bericht door Jac Engels » zo 27 apr 2014, 12:48

Op het filmpje bij 3:20 zie ik duidelijk Dudley staan, met de Y op het laatst. Eronder staat bijvoorbeeld een T in T42, en dan kun je het verschil wel zien.
In diverse artikelen in kranten en andere Forums wordt op deze vondst ingegaan en is er overal sprake van Dudley. De naam Dudlet komt nergens voor.

In de MACR 12352 staat bij zijn naam KIA. Het was in WWII voldoende om als KIA geregistreerd te worden als er een getuigenverklaring was die bevestigde dat iemand was gesneuveld. Gezien dat een crewlid de crash overleefde is het mogelijk dat zijn verklaring heeft gezorgd dat hij niet meer als MIA werd geregistreerd.

Op Find A Grave staat een memorial waar zijn begraafplaats (een verzamelgraf voor de gehele crew) is aangegeven: http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cg ... 395&df=all&
Via Ancestry kun je zijn graflocatie ook vinden bij US Veterans Gravesites.
Op WWII memorial staat een pagina van zijn dochter waar bij staat dat hij in 1950 begraven is.

Het feit dat hij niet bij ABMC staat of op een tablet of the missing geeft aan dat er menselijke resten zijn gevonden die men aan hem heeft toegewezen. Omdat er een verzamelgraf is het goed mogelijk dat dit niet juist is.

Nu er menselijke resten zijn gevonden en een ID plaatje, mag je terecht afvragen wat er nu waarheid is.
Laatst gewijzigd door Jac Engels op zo 27 apr 2014, 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
In life there are no solutions, only forces in motion. They must be created and the solutions follow.

nicoleers
Moderator

Bericht door nicoleers » zo 27 apr 2014, 13:11

Bedank Jac had de betreffende MACR 12352 al gevonden en die geeft een aantal helderheden.

Het toestel was een B26 marauder met het serie nummer 42-95914 vloog bij de 344th Bomber Group Medium, 497th Bomber Squadron.
Er waren 7 crew leden aan boord op 14 Februari 1945 bij Weissenthurm in de buurt van Koblenz werd het toestel in een vleugel geraakt door Duitse Flak waardoor de vleugel afbrak en het toestel in een spin terecht kwam en voordat het toestel de grond raakte explodeerde het.
tijdens de spin waar het toestel in kwam naar dat de vleugel afbrak kon er een crew lid uit het toestel komen dan wel S/Sgt Polk Norman D die werd later door de Duitsers gevangen genomen.
De rest van de crew leden heeft de crash niet overleefd

De bemanings leden waren:

1 Lt Jones R William O-760860
1 Lt Light Richard C O-822950
1 Lt Knight John E O-735319
S/Sgt Polk Norman D 33676696
2 Lt O'Brien Melvin R O-712211
Shereck Adelbert 36641610

Het MACR is best wel onduidelijk zoals,er wordt niet goed aangegeven wie Piloot/co piloot was enz.
Er wordt wel aangegeven door Duitse rapporten dat er bij de crashplaats stoffelijke resten zijn gevonden van de crew leden zoals dat ze 1 Lt Jones R William ver buiten de crashplaats hebben gevonden en hem tijdelijk begraven hebben op de publieke begraafplaats in Weissenthurm.
Op de crashplaats zelf hebben ze stoffelijke resten gevonden van de overige crew leden maar het is onduidelijk wat ze daarmee hebben gedaan.

Naar onderzoek bij Het ABMC heb ik alleen 1 Lt Jones R William gevonden en je geloofd het niet hij ligt nu begraven In Margraten op Plot J Row 3 Grave 12.
Blijf dan wel onduidelijk waarom hebben de Amerikanen na de oorlog niet verder gezocht.
Als er een gezamenlijk graf is waarom is deze niet geïdentificeerd?
op het filmpje is wel degelijk te zien dat er nog stoffelijk resten aanwezig zijn.
Volgens mij is het toch T in plaats van Y op die dogtag kan me vergissen of ik heb een nieuwe bril nodig :lol:
Vreemd
Bedankt Jac voor jou feedback ;)

Bij deze
Nico

nicoleers
Moderator

Bericht door nicoleers » zo 27 apr 2014, 13:35

Jac nog even terug te komen op dat gezamenlijke graf .
Als je de diepte bekijk op dat filmpje kun je zien dat ze daar niet erg diep aan het graven waren.
Ik weet dat na de oorlog de Amerikanen grondig hebben gezocht naar Stoffelijke resten.
Maar hier hebben ze toch te plank flink mis geslagen en zoals je zelf ook al aangaf hebben ze hier wel grondig gezocht en moet je afvragen of dit wel een gezamenlijke graf is of een gedenkteken
Maar goed .
Als ik meer info kan vinden van deze crash plaats zal ik dit hier vermelden ;) .

Groetjes
Nico

Jac Engels
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 1
Contacteer:

Bericht door Jac Engels » zo 27 apr 2014, 14:11

Volgens zijn dochter is haar vader in 1950 begraven. (wwiimemorial)
Zo hebben de autoriteiten dat ook geregistreerd. (ancestry)

Zijn dochter (Sadie Willett) is overigens in 2012 gestorven maar zijn zoon (Peter Dudley) woont in Glens Falls NY.
Laatst gewijzigd door Jac Engels op zo 27 apr 2014, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
In life there are no solutions, only forces in motion. They must be created and the solutions follow.

nicoleers
Moderator

Bericht door nicoleers » zo 27 apr 2014, 14:27

Bedankt Jac!!

Heb deze kranten artikel gevonden met weer een ander verhaal.
Ik neem aan dat je Duits kan lezen :D .

http://www.rhein-zeitung.de/region/loka ... 92110.html

Daaruit blijk dat S/Sgt Dudley wel degelijk vermist was er waren toen in die tijd van 5 crewleden stoffelijke resten gevonden alleen van Dudley niet zijn vrouw heeft toen ter tijd bericht gekregen dat haar man vermist was.
Dan vraag ik me af waarom zijn naam niet vermeld staat op de Wall of Missing?
ook als hij in 1950 herbegraven zou zijn ????.
Als ik die kranten artikel leest en het filmpje bekijk dan is de verbazing bij de Duitsers daar toch groot .
Ergens zijn er fouten gemaakt :roll: !

Heb ook de Nickname gevonden van het toestel "Shirley Ann".
Alleen zal ik nog even uitzoeken in het MACR waar R.W. Schwaegerl staat vermeld deze was de Piloot en William Riley Jones die in Margraten ligt begraven was de Co-Piloot.
Dit is even onduidelijk want in de MACR staat weer een andere naam enz enz?

Gr
Nico

Jasper
Moderator en Projectleider
Aantal adoptiegraven: 5

Bericht door Jasper » di 29 apr 2014, 11:24

Goed bezig heren, mooi om te lezen wat jullie zo boven water halen.

Gr. Jasper
You can lose an enemy, if you can make him a friend...

Plaats reactie