Brunssum, Limburg. NL

Vragen over gevechten of operaties tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Jasper, nicoleers

Ralph_84
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 5
Aantal geadopteerde namen:: 0
Contacteer:

Brunssum, Limburg. NL

Bericht door Ralph_84 » do 03 apr 2008, 12:19

Niet dat nu in brunssum gevechten waren en grote veldslag. Helemaal niet juist...maar gewoon omdat ik er zelf woon en wel leuk leek om wat info online te zoeken over de gebeurtenis in mijn woonplaats waar ik geboren ben en zelf nog steeds woon.
Brunssum 19 september 1944.
In de vroege dinsdag ochtend van September 19 1944, het was nog donker, de inwoners van brunssum werden wakker gemaakt door een grote explosie. Een legertruck van de duitsers volgeladen met munitie en andere explosieven, was op een landmijn gereden. Onder de brug van het ARC-brug op de kruising van de staatsmijn hendrik en de stenen dompplaats.

Maandag de 18de hadden de duisters geprobeerd in het geheim landmijnen te plaatsen bij de rimburgerweg, maar de bevolking van brunssum wist hier van. Totaal 9 mijnen lagen er onder de brug. Om de amerikanen op te blazen.
Maar voordat de amerikanen in de val liepen. Deed zich er iets anders voor een leger truck van de duiters reed in de donkere ochtend onder de brug en activeerde een mijn. Een soldaat die wacht liep probeerde de truck nog te waarschuwen met vlag en licht signalen, maar de truck negeerde de signalen. En de ontploffing was een feit. 4 duitsers vonden de dood.
Afbeelding
The overlay shows the objectives plus the proposed routes of advance for CCA for September 19, 1944. For means of clarity H.H. has supplemented it with the names of the 13 objects.

At 0915A Rozengaard to the north was reached by Task Force A,[zie afbeelding hierboven] at 1035A Bouwberg and at 1300A this Task Force, operating in the middle of Combat Command A, entered Germany from the most northeastern part of South-Limburg. Brunnsum was left behind. Most Germans had left this town, long before the Americans had come.

Afbeelding

Intocht Foto's Brunssum:
Zover ik weet moet dit 2nd army division zijn die opweg waren naar de duitse grens via schinveld-gangelt
Deze fotos zijn van de zus van mijn opa die had aan mij gegeven toen ze naar bejaardenhuis ging:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Krant van 19de September 1944:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ralph_84 op do 10 apr 2008, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
The marker was one of thousands. Each a simple reminder of a single life given for a cause.

Jumpmaster
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 7

Re: Brunssum, Limburg. NL

Bericht door Jumpmaster » do 03 apr 2008, 14:31

Complimenten !!!
There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

Ralph_84
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph_84 » do 03 apr 2008, 14:36

Jumpmaster schreef:Complimenten !!!
eey thx jah niet erg uitgebreid maar wel en leuk weetje....

hier is niet veel gebeurt maar wel leuk voor mensen die er wonen :D
The marker was one of thousands. Each a simple reminder of a single life given for a cause.

-Spitfire-
Beheerder
Aantal adoptiegraven: 3
Contacteer:

Bericht door -Spitfire- » do 03 apr 2008, 16:32

Zeker interessant Ralph! Bedankt voor het posten!
'De echte slachtoffers van de oorlog zijn diegene die op jouw foto's staan'
Sebastiaancollectie.nl

Jasper
Moderator en Projectleider
Aantal geadopteerde namen:: 2

Bericht door Jasper » do 03 apr 2008, 17:32

Mooie topic kerel!! knap gevonden.
You can lose an enemy, if you can make him a friend...

Ralph_84
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph_84 » do 03 apr 2008, 17:34

:D dankjewel zodra ik meer dingen vind zal ik ze erbij zetten messchien iets van de staatsmijn...die hier lagen..toen...ik weet dat personeel toen is blijven doorwerken...zodat zodra de amerikanen erwaren er meteen kolen beschikbaar waren voor de bevrijders...

Richard
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 2
Contacteer:

Bericht door Richard » do 03 apr 2008, 18:49

Er hoeft ook niet altijd zware gevechten cq een veldslag plaats te hebben gevonden om het interessant te maken. Dank je wel voor het delen. Vooral de foto van de M8. Maar kun jij zien welke eenheid hierop vermeldt staat? Is wat lastig te zien zo op het scherm.
Afbeelding
http://www.Roermond1939-1945.nl
Member 35th Infantry Division Association

Ralph_84
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph_84 » do 03 apr 2008, 19:54

Richard schreef:Er hoeft ook niet altijd zware gevechten cq een veldslag plaats te hebben gevonden om het interessant te maken. Dank je wel voor het delen. Vooral de foto van de M8. Maar kun jij zien welke eenheid hierop vermeldt staat? Is wat lastig te zien zo op het scherm.
Afbeelding
beste richard ik heb de origineele fotos dus ik ga een s bekijken voor je...wist niet dat het een M8 was...
bedankt voor de info. Je hoort nog van me.

;)

Ralph_84
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph_84 » do 03 apr 2008, 20:46

Ik heb de foto grondig bekeken enzo ver ik het kan lezen op de foto
staat er : 2 (symbooltje denk symbool van de 2nd Armored Division is ook een driekhoek)Afbeelding

swinny
Forumlid
Aantal adoptiegraven: 3
Aantal geadopteerde namen:: 4
Contacteer:

Bericht door swinny » do 03 apr 2008, 23:09

Top Ralph, dit vind ik nou echt leuk om te zien als inwoner van Brunssum.
Leuk dat je dit met ons wilde delen.

Andy
Andy

http://www.remember-our-heroes.nl

Richard
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Richard » do 03 apr 2008, 23:53

Ralph_84 schreef:Ik heb de foto grondig bekeken enzo ver ik het kan lezen op de foto
staat er : 2 (symbooltje denk symbool van de 2nd Armored Division is ook een driekhoek)Afbeelding
Is inderdaad een driehoek welke voor een armored division staat, maar ik bedoelde eigenlijk de cijfers die daar weer achter staan. Kun je dat zien/lezen?
http://www.Roermond1939-1945.nl
Member 35th Infantry Division Association

Ralph_84
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph_84 » vr 04 apr 2008, 01:07

Richard schreef:
Ralph_84 schreef:Ik heb de foto grondig bekeken enzo ver ik het kan lezen op de foto
Is inderdaad een driehoek welke voor een armored division staat, maar ik bedoelde eigenlijk de cijfers die daar weer achter staan. Kun je dat zien/lezen?
richard volgens mij is het 6 2de cijfer is niet goed zichtbaar maar denk 66
ik heb deze site eens keken
http://www.unithistories.com/units/2nd%20Arm.Div.asp
en daar staan alle troepen in van 2nd..dus

dit is The M8 Light Armored Car dus dan zou die onder
deze kunnen vallen:
62nd Armored FA Battalion 25.07.1944-22.09.1944
66th Armored Regiment 08.01.1942-end of war
67th Armored Regiment 08.01.1942-end of war

over die m8 heb ik ook nog wat info..gevonden online
Afbeelding
Dit is de M8 armored car with Constabulary markings dezelfde als die op de foto staat richard..

Dus..dat weten we al...messchien kan ik de veterannen pagina deze foto sturen en vragen of hun me verder kunnen helpen zoeken naar messchien veteranen die nog leven die hier in brunssum zijn geweest...als ze nog leven ...

Jasper
Moderator en Projectleider
Aantal geadopteerde namen:: 2

Bericht door Jasper » vr 04 apr 2008, 10:08

Leuke zoektocht heren...hou ons op de hoogte ;)
You can lose an enemy, if you can make him a friend...

Bob M
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Bob M » vr 04 apr 2008, 10:19

Brunssum heeft ook een militaire begraafplaats van 328 overleden Engelse soldaten. Niet heel veel mensen dat overigens, misschien wel interessant om daar eens te kijken.

Bob
- US WWII 4th. Infantry Division Collector-

Ralph_84
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph_84 » vr 04 apr 2008, 10:27

Bob M schreef:Brunssum heeft ook een militaire begraafplaats van 328 overleden Engelse soldaten. Niet heel veel mensen dat overigens, misschien wel interessant om daar eens te kijken.

Bob
De 328 soldaten op deze begraafplaats zijn allemaal Britten. Een van hen is niet geïdentificeerd.
In september 1944 werd Brunssum bevrijd. Door de amerikanen. Alle graven dateren van de maanden daarna. De eerste waren van slachtoffers van gevechten in november tussen de Roer en de Maas. Vijftig soldaten kwamen om in januari bij het opruimen van mijnen langs de Duitse grens. Verder liggen hier veel soldaten die sneuvelden bij de gevechten rond Geilenkirchen.
Afbeelding

dit staat online op de site van CWGC- Commonweatlh War Graves Commission
Historical Information: Brunssum was liberated in September 1944 by U.S. forces; they were shortly afterwards followed by the British 43rd (Wessex) Division, who made their headquarters in the town, and in turn were succeeded by the 52nd (Lowland) Division.
Afbeelding
The first burials in the cemetery were made by an Advanced Dressing Station and a Casualty Clearing Station which were situated at Merkelbeek in November 1944 when the 43rd Division were engaged in clearing a triangle between the Rivers Roer and Maas. Later, other casualties were all brought back and buried in the same place; they included fifty men who were killed while clearing mines on the German border at the beginning of January 1945. Operations in the Geilenkirchen sector accounted for a great part of the casualties buried here. There are over 300 1939-1945 burials in this cemetery, they are made up entirely of soldiers of the British Army, of whom 1 remains unidentified.
Laatst gewijzigd door Ralph_84 op wo 09 apr 2008, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie